Dzieci, (a właściwie ich mózgi), uczą się przez obserwację, naśladowanie, działanie. Uczą się przede wszystkim w relacji i poprzez nią. To, w jaki sposób odpowiadamy na ich postawy, potrzeby, emocje, wpływa na ich rozwój w każdym obszarze życia. Nasze reakcje, zachowania, przekonania i wartości stają się więc naturalnie zasobami naszych dzieci.

🤔Czego zatem zwykle uczą się i jak postrzegają się dzieci, kiedy:

⭕️Nie pozwala się im płakać? ➡️ „Nie wolno wyrażać siebie i swoich trudnych emocji”.

⭕️Krytykuje się je za ich upór? ➡️”Nie warto dążyć do celu”.

⭕️Nieustannie się je kontroluje? ➡️ „Nie warto ufać sobie, swoim odczuciom i własnej intuicji”.

⭕️Każe się im być „grzecznym” i „posłusznym”? ➡️ „Warto być uległym wobec innych i lepiej się im nie sprzeciwiać”.

⭕️Nie pozwala się im wyrażać własnego zdania/zadawać pytań? ➡️”Nie warto myśleć/myśleć krytycznie. Lepiej siedzieć cicho”.

⭕️Nie pozwala się im popełniać błędów? ➡️”Nie warto próbować nowych rzeczy i szukać nowych rozwiązań”.

⭕️Nie akceptuje się ich takimi, jakie są (razem z ich temperamentem i całym wachlarzem trudnych emocji)? ➡️”Nie warto akceptować siebie i innych; nie warto wierzyć w swoje możliwości”.

⭕️Nie pozwala się im decydować o sobie? ➡️ „Nie warto przejmować odpowiedzialności za siebie i swoje działania”.

⭕️Wciąż podnosi się na nie głos? ➡️ „Krzyk jest najlepszą formą komunikacji”.

⭕️Nagradza się je? ➡️ „Działanie (praca, nauka, sprzątanie etc.) ma odbywać się tylko za sprawą benefitów; warto robić inne rzeczy dla innych, ale nie dla siebie”.

⭕️Obsypuje się je określeniami typu: „leń”, „beksa”, „płaczek”, „kłamczuch”, „niejadek”, „księżniczka”, „bohater” etc.? ➡️
„Jestem taki, jakim widzą mnie rodzice/dorośli”.

⭕️Nieustannie manipuluje się nimi? ➡️ „Należy sterować innymi ludźmi”.

⭕️Nie jest się szczerze wrażliwym wobec nich i uważnym na ich potrzeby i emocje? ➡️ „Nie warto być empatycznym wobec innych”.

⭕️Wciąż się je pośpiesza? ➡️ „Poganianie innych i życie w biegu są w porządku”.

⭕️Szanuje się je tylko wtedy, kiedy postępują tak, jak tego oczekujemy? ➡️ „Bliska relacja z drugim człowiekiem oznacza ciągłe dopasowywanie się do jego żądań”.

Każdy z nas miewa czasem słabszy dzień – odczuwa zmęczenie, frustrację i brakuje mu cierpliwości. Nie zawsze ma wystarczająco dużo energii, aby pochylić się nad kolejnym komunikatem, który kieruje do dziecka, nad kolejną jego emocją i potrzebą. Nie zawsze znajduje też sposób na to, by pomóc dziecku w trudnej sytuacji albo na wyrażenie tego, co naprawdę chciałby powiedzieć, gdyby nie odczuwał właśnie wszechogarniającej go złości. W takich momentach – zmęczenia, braku cierpliwości – aktywuje się znany mechanizm impulsywnego wypowiadania wielu niechcianych słów.

Warto o tym pamiętać i dać sobie przestrzeń do przysłowiowego błędu, a jednocześnie stopniowo pracować nad swoim odpowiadaniem na dziecięce zachowanie i potrzeby… Niech moc będzie z Wami! 🙏❤️

#wwasmiłość
#wwasnadzieja
#wwassiła
#siładziecka

Fot.pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *