Kiedy dziecko płacze i przeżywa silne emocje, w jego mózgu zostaje zablokowane wydzielanie substancji chemicznych gwarantujących spokój i dobre samopoczucie. Dziecko nie jest w stanie samodzielnie się wyregulować, dlatego potrzebuje obecności i wsparcia (choćby jednego) życzliwego dorosłego, który pozwoli dziecku poczuć się bezpiecznie i wrócić do równowagi (także biochemicznej).

Dzięki badaniom nad mózgiem, które rozwinęły się szczególnie w ciągu ostatnich 30 lat, wiemy już, co wspiera zdrowy rozwój dziecka i pomaga mu stawać się coraz silniejszym (psychicznie) i świadomym siebie dorosłym, a co ten rozwój zaburza.

Oto post, który przypomni Wam o tym, jak ważne jest bycie blisko dziecka, kiedy przeżywa coś trudnego i danie mu znać, że może czuć to, co czuje; że nie jest w tym samo!

Niech post Was wspiera i dodaje Wam wiary w sens Waszej obecności w trudnych momentach życia dzieci. ❤️❤️❤️

***

Źródła:

Post powstał na podstawie artykułu mojego autorstwa, napisanego dla @natuli_dziecisawazne

Handbook of Attachment, 2018

Handbook of Attachment-Based Interventions., 2017

The role of childhood trauma in the neurobiology of mood and anxiety disorders [w:] “Biological Psychiatry” 15, 2001

Co tam się dzieje. Jak rozwija się mózg i umysł pierwszych pięciu latach życia, 2017

Neuropsychologia kliniczna dziecka, 2012

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *