Blog

Jak rozumieć trudne zachowania innych?

Zobaczenie drugiego człowieka i uświadomienie sobie, co może leżeć u podstawy jego zachowania, pomaga często poczuć się spokojniej i pewniej w danej relacji, a w rezultacie sprawić, że staje się ona bardziej konstruktywna. Warto więc pamiętać o tym, że każde zachowanie drugiego człowieka ma swoje źródło; wiąże się z jakimiś

Czytaj dalej

Co może oznaczać dziecięce: „Nudzi mi się”?

Kiedy dziecko nieustannie powtarza komunikat: “Nudzi mi się”, często rodzą się w nas trudne uczucia i emocje. Nieraz się denerwujemy, ponieważ nie wiemy, o co dziecku właściwie chodzi; czujemy się bezradni i myślimy, że nienależycie organizujemy mu czas. Bywamy niepewni co do swoich kompetencji oraz zmęczeni ciągłym wymyślaniem zabaw i

Czytaj dalej

Każdy może mieć dość

Po trzech godzinach porannej, intensywnej zabawy obfitującej w radosne okrzyki, synek wyszedł z tatą na spacer. Jak tylko drzwi się zatrzasnęły, córka rzekła: -Uf! To najlepszy moment tego dnia. Jaka jestem szczęśliwa, że O. sobie poszedł; niech go nie będzie i nie będzie. Jak dobrze bez niego! Jak ja nie

Czytaj dalej

Dlaczego dzieci robią rzeczy, których nie lubimy?

Dzieci nie zawsze zachowują się tak, jakbyśmy tego chcieli i jak nam się podoba. Niejednokrotnie mamy więc poczucie, że postępują wbrew nam i robią nam na złość. Przecież tyle razy prosimy i powtarzamy, że czegoś nie lubimy lub na coś się nie zgadzamy, a one znowu “to” robią. Tymczasem okazuje

Czytaj dalej

Jak mówić do dzieci, aby wspierać ich motywacje?

Dzieci trudno jest niekiedy zachęcić do ubrania się przed wyjściem na zewnętrz, posprzątania po zabawie / w swoim pokoju, nauki, czy próbowania umiejętności, które czasem im nie wychodzą. Jako rodzice chcielibyśmy jednak szybko uzyskać efekt, czyli sprawić, że dzieci zrobią to, o co je prosimy, w ustalonym czasie. Czy tak

Czytaj dalej

Jak zaakceptować wymagające dziecko?

Łatwiej zaakceptować i przyjąć dziecko takie, jakie jest, gdy przejawia łagodniejsze cechy; jest spokojne i bardziej pogodne, wdzięczne i przewidywalne. Warto jednak pamiętać o tym, że dzieci bywają różne. Rodzą się z różnym temperamentem (rozumianym jako budowa i sposób funkcjonowania układu nerwowego) i inaczej reagują na bodźce, z którymi mierzą

Czytaj dalej

Jak pytać, co ma na myśli nasz rozmówca?

Wiele konfliktów ma swoje źródło w braku wzajemnego zrozumienia się. Najczęściej odpowiedzialne za to są nasze myśli, a konkretnie sposób, w jaki interpretujemy czyjeś słowa lub zachowania. Ponieważ “przepuszczamy” innych przez filtr własnych cech, doświadczeń, przekonań, myśli i potrzeb, niejednokrotnie zdarza nam się widzieć kogoś (lub siebie) w mało sprzyjającym

Czytaj dalej

Co powiedzieć do kogoś, kto wpędza Cię w poczucie winy?

Wpędzanie siebie i innych w poczucie winy jeszcze nikomu w niczym nie pomogło. Nie pozwoliło być dla siebie dobrym, ani zbudować żadnej konstruktywnej i bliskiej relacji. Dlatego tak ważne jest, aby zatrzymać się w chwili, w której pragniemy automatycznie obarczyć kogoś winą, a także nauczyć się asertywnie odpowiadać wówczas, kiedy

Czytaj dalej

Dlaczego dzieci biją w zabawie? Jak im pomóc?

O ile potrafimy przyjąć, że dzieci płaczą, biją i tupią w złości, kiedy im czegoś odmawiamy albo się na coś nie zgadzamy, o tyle trudno nam zrozumieć, że potrafią wymierzyć cios prosto w naszą (bądź czyjaś) twarz, rękę, czy nogę, w zabawie. No bo jak to jest w ogóle możliwe?

Czytaj dalej

Dlaczego złość dziecka nas złości?

Dzieci wyrażają swoją złość wielokrotnie w ciągu dnia/tygodnia i robią to na wiele różnych sposobów. Czasem krzyczą i płaczą; rzucają się na podłogę i tupią nogami; trzaskają drzwiami i wrzeszczą: “Jesteś najgorszą mamą na świecie”. Nie dziwi więc fakt, że nierzadko nam się ulewa; mamy przesyt i zaczynamy nerwowo go

Czytaj dalej