Jak krytykowanie dziecka wpływa na jego rozwój?
1. Niskie poczucie własnej wartości
Ciągła krytyka dziecka i próba dopasowania go do własnych wyidealizowanych wyobrażeń sprawiają, że zaczyna ono wątpić w swoją wartość, własne możliwości i umiejętności. Nie chce podejmować się nowych wyzwań, bo się ich boi. Nie czuje się akceptowane i kochane, więc zaczyna walczyć o uwagę, miłość i szacunek. Cierpi i się spala…
2. Życie w lęki przed działaniem
Dziecko, które jest ciągle osądzane przez rodziców, ma opory przed podejmowaniem konkretnych aktywności. Obawia się, ze gdy popełni błąd, rodzic ponownie je skarci. Wycofuje się więc z działania, przestaje się starać i uczyć, nie próbuje nowych rzeczy i umiejętności. Staje się apatyczne lub… agresywne. Pod spodem kryje się lęk.
3. Problemy w relacjach (szkoła, dom, praca)
Dziecko, które jest często krytykowane, osadzane i wyśmiewane, traci zaufanie do ludzi, których kocha. Nie czuje od nich wsparcia, szacunku i miłości, lecz presję na bycie idealnym i dopasowanym do czyichś wizji. To odbiera dziecku siłę, rodzi ogromne trudności w budowaniu konstruktywnych relacji. BRAKIEM trudno jest się bowiem dzielić…
4. Częste wybuchy złości i frustracji
Kiedy dziecko jest stale krytykowane i poniżane, może czuć się bezsilne i zrozpaczone. Nie wie wówczas, co ma zmienić, aby poprawić swoją sytuację, swoje zachowanie i podejście do codziennych obowiązków. gdy nie rozumie, co się dzieje i co dalej robić, zaczyna się frustrować i raz po raz wybuchać złością. Koło się zamyka.
5. Choroby psychiczne i fizyczne
Aby przetrwać w środowisku, w którym dzieci nie są kochane i akceptowane takie, jakie są, umysł wykształca u nich mechanizmy obronne chroniące dzieci przed silnym bólem emocjonalnym i odrzuceniem. Z czasem odcinają się od swoich emocji, aby już nie czuć. Dzieci uciekają w używki, choroby psychiczne i fizyczne, które zostają z nimi na całe życie…
Co zamiast krytyki wobec dziecka?
1. Zaspokajanie potrzeb dziecka (relacji, bliskości, uwagi, kompetencji, autonomii itd.). Sprawdzanie czego dziecku brakuje i uzupełnienie braku.
2. Rozmawianie. Słuchanie i powtarzanie 800 razy tego samego (tj. czego chcemy i nie chcemy).
3. Przypominanie sobie o tym, że dziecko nie działa przeciwko nam. Tylko jest mu ciężko poradzić sobie z zadaniami.
4. Sprawdzanie dlaczego dziecko sobie z czymś nie radzi i zajmowanie się przyczyną.
5. Wspieranie dziecka, gdy dzieje się coś trudnego, żeby wróciło do równowagi. Następnie rozmowa i doprowadzanie zadań do końca!
Magdalena Boćko-Mysiorska