„Alfabet to lektura, która porywa od samego początku, rezonuje w nas, współbrzmi z naszymi uczuciami, porusza i… inspiruje!

 

Książka skłania nas do krytycznych refleksji na temat „wychowania” i relacji. Na temat więzi. Zaprasza nas i nasze dzieci do nowego życia. Do naturalnego otoczenia, w którym młodzi ludzie mają możliwość swobodnie się rozwijać. „Alfabet” – wbrew powszechnym przekonaniom mówiącym, że jesteśmy zmuszeni poddać się systemowi, w tym również systemowi powszechnego szkolnictwa – pokazuje, że dla nas i dla naszych dzieci jest alternatywa! Że możemy pomóc im kroczyć przez życie zgodnie z ich indywidualnymi zamiłowaniami, naturalnie wspierając ich talenty, z którymi każde z nich przyszło na świat.

Książka ukazuje historie ludzi, którzy poszli nową drogą.

 

Drogą bezwarunkowej miłości, akceptacji dziecka i wiary w nie jako człowieka. Człowieka, który rodzi się z niezwykłą siłą wyobraźni, która – jak pokazuje książka i potwierdzają doświadczenia setek tysięcy rodziców z całego świata – często jest dzieciom odbierana. A przecież zaufanie do tej siły pozwala im pielęgnować w sobie cechy i kompetencje, bez których trudno rozwijać się i poruszać w świecie, czyli entuzjazm, zdolność poznawania siebie i swoich możliwości, przekraczania granic, podążania za potrzebą kreowania nowych rozwiązań czy zdrowe poczucie własnej wartości…

Czy bez tych kompetencji da się żyć zdrowo? Czy da się czerpać radość z codziennych doświadczeń, wzrastać w poczuciu sensu i ogólnego spełnienia? Autorzy książki sugerują, że odkrywanie i rozwijanie w sobie tych ważnych umiejętności jest bardzo trudne w atmosferze ciągłej presji, strachu i rywalizacji. W świecie pędu, ocen, dyplomów, testów i certyfikatów. Świecie, który jest dla wielu młodych ludzi źródłem bolesnych przeżyć i niepowodzeń, nie tylko osobistych – przecież sposób, w jaki system edukacyjny wpływa na nasze dzieci, jak odpowiada na ich uczucia i potrzeby, ma bezpośredni wpływ na losy całego świata.  

Czy jest coś, co możemy zrobić, aby pomóc młodym ludziom odnaleźć się w tych trudnych realiach?

 

Czy dzieci uczęszczające do tradycyjnych szkół są na straconej pozycji i nie uda im się rozwinąć skrzydeł oraz poczuć swojej mocy sprawczej ani teraz, ani w przyszłości?

Nic bardziej mylnego. I mimo że książka ukazuje również przykrą prawdę o systemie powszechnej edukacji i jego mechanizmach, w istocie dodaje czytelnikom odwagi. Odkrywa w dorosłych ich moc zdolności przywódczych, dociera do najgłębszych zakamarków dusz, serc i umysłów po to, aby ostatecznie dostrzegli oni swoją dziką, rodzicielską siłę. Aby uwierzyli w potęgę więzi, jaką mogą budować z dzieckiem niezależnie od obranej drogi edukacyjnej. Ponieważ życiowa energia dziecka znajduje swoje odbicie w mocy rodzica i w relacji z nim. W jego zdolności odrzucenia tego, co stare, i wejścia w nowy świat, w którym jest szansa na nowe życie. Swoje i swojego dziecka. Być może inne od tego, które tak dobrze znamy, ale jakże autentyczne. Wypełnione bezwarunkową miłością, zaufaniem, entuzjazmem, wiarą i uważnością…

Chciałabym dla swojego dziecka świata bez ograniczeń, które odbierają mu możliwość spontanicznego działania i autonomii.

 

Świata bez konieczności poruszania się według wzoru czy narzuconego schematu. Świata, który moje dziecko samo będzie tworzyć – siłą swoich możliwości, z wykorzystaniem własnych kompetencji i zdolności.

 

Zapraszam Was w poruszającą i niezwykle inspirującą podróż do nowego życia we współczesnym świecie. Otwórzcie drzwi do poszanowania bliskości z dzieckiem i jego własnej natury. Natury, która nie potrzebuje być wciąż i na nowo wartościowana i oceniana, a raczej – zaakceptowana i dobrze zrozumiana. Niech zaufanie do niej stanie się częścią Waszego wspólnego doświadczenia… <3

Z serdecznymi pozdrowieniami,
Magda

***

Książka „Alfabet” autorstwa Andre Sterna, Erwina Wagenhofera oraz Sabine Kriechbaum jest pewnego rodzaju kontynuacją filmu o tym samym tytule. Stała się jednak zupełnie osobnym bytem, poruszającym zagadnienia więzi – rodzicielskiego towarzyszenia dzieci w miłości i wzajemnym zaufaniu. Książka zawiera niepublikowane wcześniej materiały i wywiady oraz zapiski z dziennika dotyczące pierwszych lat życia Antonina Sterna. Chłopca, który wychowuje się bez szkoły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *